Gen Z și Tendințele Nostalgice: De la Maverick la Moda Y2K
Gen Z și Tendințele Nostalgice sau cel mai important throwback din era modernă. Așază-te confortabil, ia-ți cafeluța și hai să-ți spun cum pot brandurile să profite de această tendință în strategiile lor de marketing.
Schimbările din ultimii ani au fost destul de grăitoare cât să ne dea un hint legat de faptul că avem nevoie de un safe space. Indiferent de forma și natura lui, Gen Z pare că l-a găsit în trecut. So, hai să facem o plimbare down the memory lane ca să afli de ce generația viitorului preferă anii `90.
Gen Z și Tendințele Nostalgice: Escapismul ca formă de consum
Escapismul a devenit una dintre cele mai utilizate forme de coping. Indiferent că mintea ne poartă la un concert KPOP ca main charater sau pe o insulă pustie unde nu ne deranjează nimeni, o să avem cu noi cel puțin un obiect nostalgic. Iar ca să înțelegi mai bine, nostalgia Gen Z este vintage-ul din anii 2000, dar mai bine integrat în trenduri.
Un foarte bun exemplu este moda Y2K, care a revenit în peisajul actual la fel cum a dispărut: natural. A revenit în 2023, odată cu Maverick și ochelarii lui Aviator Ray-Ban deveniți parte din outfitul personajelor. Sunt atât de populari, încât continuă să fie un trend încă din anii ’80. Dacă tot suntem la capitolul recomandări de box office, trece pe listă și Stranger Things. O să fiu sinceră cu tine, pe ăsta nu l-am văzut, dar am avut pe repeat Running Up That Hill de la Kate Bush, melodia originală din ’85. Fan funct: a ocupat primul loc în topurile din Marea Britanie în 2022, datorită seriei Netflix.
Deci, ce alimentează nostalgia astăzi? Și cum pot brandurile să capitalizeze această putere în strategiile lor de marketing?
Ce generație crezi că e cea mai nostalgică? Dacă ai zis Millennials you’re so far off, you have no idea. Gen Z conduce cu un procent de 15%. Practic, suntem niște old souls care ar abuza de mașina timpului, folosind one way ticket pentru trecut. Millennialii nu sunt mult în urmă, cu 14%, iar preferința continuă să scadă odată cu înaintarea în vârstă.
Ambele generații sunt lideri de opinie pentru cum e prezentată nostalgia în media. Gen Z se prezintă detașat cu 50% dintre reprezentați, care simt nostalgia pentru anumite tipuri de media, urmată de 47% dintre Millennials.
Gen Z este principala consumatoare de divertisment și comunicare nostalgică
De la filme și emisiuni TV, până la muzică și social media, suntem mereu conectați și în căutare de trenduri trecute pe care să le readucem la viață.
Remake-urile și continuările din ’80-’90 au generat unele dintre cele mai mari încasări la box office în 2022. Filme cu cele mai mari încasări au fost toate continuări ale unor serii de filme din categoria oldie but gooldies:
- Top Gun: Maverick: sequel după cel din ’86, a ocupat prima poziție, conform Box Office Mojo de IMDb Pro: $718,318,561
- Avatar: The Way of Water: $401,007,908
- Jurassic World Dominion: $376,851,080
- The Batman: $369,345,583
- Thor: Love and Thunder: $343,256,830
- Spider-Man: No Way Home: $231,808,708
Gen Z s-a născut undeva între 1997 și 2006, iar 37% declară că simt nostalgie pentru anii ’90 – un timp din univers în care nici nu eram născuți toți.
Gen Z și Tendințele Nostalgice: de ce anii ’90?
Ei bine, pentru Gen Z este vorba despre întregul vibe. Mulți consideră că această perioadă reprezintă un timp mai relaxat, un timp în care accentul era pus pe lucruri cu adevărat importante. Naturalețea de a trăi și de a se prezenta, reprezintă, de asemenea, un alt aspect important în dezbaterea asta. Cu ultimii ani care au fost marcați de haos pe plan economic, social și medical, ne mai mirăm că Gen Z e nostalgică după o perioadă mai simplă?
Brandurile care vor să prindă trendul nostalgiei, ar trebui să facă întâi propriul throwback și să înțeleagă de ce.
Nostalgia Gen Z duce la:
- săli de cinema sunt pline de tineri când rulează remakes
- Friends & How I Met Your Mother & The Office au devenit ATÂT de populare
- camere analog și cele tip instantaneu ce au revenit puternic
- stiluri vestimentare trecute se întorc
- trenduri make-up care se schimbă – Mob Wife sounds familiar?
- dorința de a ieși în oras for the experience: arcades, outdoor / drive in cinema, adult playgrounds, rollerskating
- nevoia de emoții autentice pe care le găseam doar în old Disney movies și în muzica făcută de Nelly Furtado și Timabaland
Gen Z și tendințele nostalgice s-a extins simțitor în ultimii câțiva ani și în modă. Dar să clarificăm, nu ne referim la rochiile peste pantaloni, la papuci de plajă când ieșim în oraș și cureaua lată peste cinci straturi de tricouri în leyers. Mai mult la o reinterpretare a trendului Y2K, cu outfits caracterizate de texturi metalice și glossy. Cam 54% dintre Gen Z sunt de acord că era asta SLAPPED SO HARD. Suntem niște Gen Z nostalgici, but don’t get me wrong, pentru că adaptăm Y2K la 2024, nu mergem pe aceeasi variantă din 2003. Vom spune un hard pass pentru skinny jeans, dar vom cumpăra literally trei perechi din același model pe culori diferite de baggy jeans, chiar și evazați.
Gen Z caută confortul și siguranța unor alte timpuri, iar asta se vede
Brandurile s-au prins rapid și au realizat că strategia „facem să fie bine pentru toată lumea” este cea mai corectă. Dove, McDonald’s, Gucci, Lottie London, Abercrombie – sunt doar câteva care au înțeles că incluziunea, diversitatea, confortul și unserious vibes ar trebui să existe în comunicarea lor de aici înainte.
Ca un final fun fact, Google a înregistrat pentru căutările „Y2K” o creștere simțitoare, încă din 2021. Predicțiile Vogue spun că Gen Z și tendințele nostalgice sunt deja aici și nu se grăbesc să se întoarcă în dulapuri prăfuite.
Dacă ai citit până aici, uite ceva nice de văzut. Iar până la următorul articol, se yaaaa!