BookTok – Un trendsetter susținut de GenZ
Fiecare aplicație, indiferent de perioada în care a fost lansată și de modul în care s-a dezvoltat, are mai multe layere. Dar asta sună complicat, așa că le vom spune: bule.
Imaginează-ți că ești într-unul din acele filme de adolescenți tipice, unde personajului principal i se face „induction-ul” în sistemul intern al liceului. Scena se petrece în cantină și vine sub forma prezentării fiecărui grup existent și a amplasării lor în sală. Grupurile sunt diverse: de la tipul de adolescenți și interesele lor, până la mesele desemnate pentru fiecare. Există și un flow bine definit în interiorul fiecărui grup, asemenea unui regulament mai puțin riguros care menține buna funcționare internă și interacțiune între membri, dar și cu outsiderii.
Cam așa funcționează și aplicațiile. Iar dacă știi deja cum lucrează algoritmul, procesul de selecție va merge mult mai rapid și cu siguranță va fi în favoarea ta.
BookTok – Pilonul principal din TikTok
Recent, ți-am povestit pe scurt despre BookTok și cât de numeroasă a devenit comunitatea asta în doar câțiva ani. Fenomenul e mult mai amplu, dă-mi voie să-ți arăt cum e viața printre bookdragons și noua generație de cititori GenZ.
Acum trei ani BookTok a avut un boom de popularitate în online. Deși exista deja în substraturile aplicației, a ieșit din obscuritatea bulelor extrem de nișate propulsându-se direct în top.
Cifrele curente pentru categoria de cărți de pe TikTok sunt puțin spus uriașe. În momentul de față BookTok este una dintre cele mai mari bule din aplicație, lansând trenduri de la sounds, tranziții și până la challenges. GenZ a dezvoltat-o atât de mult, dând naștere propriilor subcategorii în funcție de genul literar, formatul pe care citești, autorii, titluri în sine și multe altele.
Putem noi oare să riscăm afirmând că niște tineri pasionați de citit cuceresc pas cu pas lumea?
Da, cu siguranță.
Iar asta nu o spunem doar noi, milioanele de utilizatori prezenți pe BookTok, ci chiar Shou Zi Chew, CEO-ul de la TikTok. În cadrul audierii din Congres acesta a menționat bula cititorilor și de ce este atât de benefică pentru societate.
BookTok influențează Marketingul la nivel global
Nouă, cititorilor GenZ, ne place să abordăm ideea de go big or go home. Adică, ne luptăm cu dragoni și planificăm comploturi interconectate, cât de greu poate fi să cucerim și Marketingul?
Creativitatea acestei comunități a creat o reacție economică în lanț. Practic, dacă e popular pe BookTok devinde trend. Apoi trendul se propagă în alte comunități, devenind viral worldwide. Oamenii vor să fie reprezentați, așa că iau naștere mici afaceri. Apar cărți noi bazate pe ideea principală a trendului sau cele deja existente explodează în vânzări. Industria de publishing își dă seama de potențial și adoptă BookTok Corner, o secțiune dedicată recomandărilor venite de pe TikTok. Imaginea unui colț de lectură devine atât de ademenitoare, încât începi să-l găsești prin cafenele, restaurante, dar și în locuințe proprii. Cititorii pasionați de pretutindeni încep să investească în bookish merch de tot felul pentru a-l crea în propria casă.
Fenomenul nu a apărut așadar doar online, ci peste tot. De la edituri, la librării, retaileri care vând orice produs ce poate fi asociat cu o carte, toate au acum un BookTok Corner care le mărește profiturile. Pentru că suntem GenZ și avem atât de multă încredere în comunitatea pe care ne-am construit-o. Știm că cel puțin un produs de acolo își merită banii.
BookTok reinventează promovarea online
Trendurile au devenit din ce în ce mai creative, promovând cititul și anumite cărți care stăteau ascunse prin colțuri întunecate. Cea mai recentă carte fenomen vine din genul Fantasy și tocmai a fost tradusă de o editură românească datorită popularității ei online. În cazul în care nu era deja evident, trendul se numește BookTok Recommendations.
La fel de mult a crescut și popularitatea audiobook-urilor, pentru că GenZ este cunoscută pentru afinitatea pe care o are vizavi de anumite voci. Astfel că mulți utilizatori, înainte necunoscuți, s-au trezit cu milioane de views peste noapte datorită timbrului lor vocal. BookTok a devenit principalul lor „impresar de imagine”.
Poate cea mai creativă metodă de a promova TBR-ul este să faci tranziții, cosplay sau o recenzie mascată. Marketingul vine cu o varietate de spații în care se poate aplica, iar BookTok are capacitatea de a se plia pe fiecare dintre ele. Ce înseamnă asta mai exact? GenZ și „Story Time” sunt practic sinonime în acest punct. Dacă adaugi în ecuație faptul că reclamele obișnuite nu ne fascinează absolut deloc, ai obținut așa numita recenzie mascată. Să ascultăm pro și cons timp de cinci minute este pură tortură pentru noi, dar un story time despre niște străini de pe internet? Let me just grab my popcorn!
BookTok generează campanii cu influenceri
Când spui influenceri te gândești la orice nișă posibilă, mai puțin cea dedicată cărților. BookTokerii și Bookstagramerii sunt și ei influenceri, doar că se încadrează într-un gen atipic și prea puțin explorat de marketeri.
Există, totuși, câțiva temerari care s-au încumetat să abordeze această strategie în campaniile lor. Iar primul brand care a dat startul a fost chiar „nava mamă”, brandul global TikTok.
Inițiativa a pornit de la sursă, propagându-se până la contul local, cel de România. L-a încurajat să-și folosească propria comunitate de BookTok în campanie. GenZ a răspuns, desigur, pozitiv inițiativei prin Mara Calli, 4fără15, Mary Books și Booksstopia. Ele sunt unele dintre cele mai mari conturi de BookTok românești.
Pe lângă BookTokerii obișnuiți, nenumărate alte nume cu greutate din diferite industrii se implică pe BookTok. Reese Witherspoon a creat celebrul club de carte care a dus la filmul Acolo Unde Cântă Racii, regizat chiar de ea. După ce a citit cartea în cadrul clubului, a decis că merită să o arate întregii lumi. Iar Taylor Swift, care a generat prin piesele ei zeci de BookTok sounds, este pe coloana sonoră a filmului.
BookTok ajunge în diferite domenii de activitate și industrii. De la medicină, la cooking, la Formula 1, la sport în general, you name it – GenZ va găsi un personaj pe care să-l asocieze cu o persoană reală. De ce credeți că F1 a devenit atât de popular dintr-o dată? It`s called fan casting, my dearests, and BookTok does it for a living.
Ca o concluzie și pentru cei care poate nu sunt atât de atrași de ficțiune, worry not. Pe cât de mare este această comunitate, pe atât de deschisă către acceptare este. Nu contează genul preferat, doar să fii pasionat de cărți în general și să ai respect pentru BookTok și ceea ce reprezintă.
Iar pentru că ai stat până la final, uite câteva recomandări speciale.