n

Maker Content Hub

Fată care face un trend pe TikTok pe un fundal turcoaz.

Instagram vs TikTok: cum folosesc tinerii platformele

Suntem deja familiari cu o multitudine de platforme de content – de la YouTube la Facebook, trecând prin Twitch și ajungând la Instagram și TikTok. Consumăm astfel zilnic conținut în formate diverse. Ce putem afla dacă ne concentrăm doar pe segmentul tânăr – GenZ? Sunt diferențe la nivel de preferințe, comportament, așteptări?

Răspunsul scurt ar fi „da, absolut”. Comparativ cu Millennials sau GenX, sunt niște diferențe clare de comportament și utilizare. Iar ele încep direct cu platformele pe care își petrec cel mai mult timp. Facebook scade exponențial, cu doar 7% dintre utilizatorii tineri care menționează că își petrec cel mai mult timp aici, conform studiului realizat de Fanbytes by Brainlabs în august 2022. Aproape jumătate dintre tinerii de 16-17 ani admit că nici măcar nu și-au făcut cont pe Facebook, indicând un trend clar de scădere al utilizării platformei.

Grafic cu procentele utilizatorilor care folosesc platformele de Social Media.
Jumătate dintre tinerii de 16-17 ani declară că nici măcar nu și-au făcut cont pe Facebook.
Sursa: Fanbytes GenZ Research Report

Declinul Facebook se datorează, în principal, ascensiunii fulgerătoare în preferințele tinerilor (și nu numai) a short video contentului.

TikTok nu a inventat formatul video scurt, dar a știut să îl reinventeze,” menționa Cristina Longo, Associate Director Paid Social la Good Apple. „Vedem cum alte platforme încearcă din greu să replice succesul pe care TikTok l-a avut prin UGC content entertaining și engaging. Efectul de copycat a dus la apariția [Meta] Reels, [YouTube] Shorts și [Snapchat] Spotlight, dar toate aceste forme de conținut video sunt încă mult în urma TikTok.”

TikTok se detașează ca platforma preferată a tinerilor, 69% dintre cei intervievați prin studiul Fanbytes spunând că au deja un cont. Dintre ei, 34% îl folosesc ca platformă principală. La capitolul frecvență de utilizare, Instagram și TikTok sunt la o relativă egalitate. Insta este predominant folosit de fete (33%), iar TikTok e folosit overall (34%) și de băieți (37%).

Procentele utilizatorilor care folosesc aplicațiile de Social Media.
TikTok e folosit overall (34%).
Sursa: Fanbytes GenZ Research Report

Motivațiile de utilizare diferă radical între Instagram și TikTok. Pe Instagram tinerii sunt interesați mai mult să rămână în contact cu prietenii și familia sau să interacționeze cu influencerii și celebritățile preferate. În plus, mai folosesc contentul de Insta ca inspirație pentru propriul lifestyle. TikTok este folosit într-o proporție covârșitoare pentru entertainment (76%). Deși este folosit în principal pentru entertainment, tineri utilizatori TikTok îl folosesc și pentru a fi la curent cu ce se mai întâmplă prin lume sau pentru a învăța lucruri noi. 

Subiectele pe care utilizatorii le caută pe Instagram și TikTok.
TikTok este folosit într-o proporție covârșitoare pentru entertainment (76%).
Sursa: Fanbytes GenZ Research Report

Când vine vorba de prezența brandurilor pe cele două platforme, mesajul tinerilor este clar: fără fakereală.

39% dintre GenZ participanți la studiu au semnalat că ad-urile de pe platformă sunt false sau neautentice. Au indicat astfel nevoia unei interacțiuni cât mai puțin alterate, mai naturală, cu brandurile. Observația e completată și de faptul că reclamele de pe ambele platforme nu sunt suficient de entartaining sau fun pentru a fi luate în seamă.

Scepticismul lor în ce privește publicitatea de pe cele două platforme nu exclude însă contentul de brand. Generația Z vrea să vadă brandurile preferate pe TikTok sau Insta, dar contentul generat de ele să fie pe placul lor.

  • 32% dintre cei intervievați de Fanbytes au recunoscut că au făcut cel puțin o achiziție în urma contentului vizionat pe platformă. Condiția principală fiind faptul că „ad-ul respectiv a rezonat cu mine”.
  • 22% dintre ei au menționat că au fost determinați să cumpere la recomandarea unui influencer.
  • 28% au spus că factorul determinant a fost „să îl văd [produsul] trending în videourile altora”, indicând astfel importanța word-of-mouth-ului în contentul generat pe cele două platforme.

Autor

Add Comment