Ce face un Maker?
Despre cea mai importantă resursă a Maker Studio, cu Patricia și Bogdan.
Patricia: Haters gonna hate, Makers gonna make. Îmi place în mod deosebit această sintagmă pentru simplu fapt că exprimă în cel mai serios mod ce face un Maker la Maker Studio.
Ca să o luăm cu începutul, Makerii sunt un colectiv de tineri din GenZ, creativi și pliiiini de idei bune care abia așteaptă să fie puse în aplicare. În România există mulți tineri creativi care ar putea să vină cu idei valoroase în domeniul acesta minunat, pe care noi îl numim Publicitate.
Cum am mai povestit anterior, Maker Studio creează campanii de snackable video content, alături de acești tineri plini de idei creative.
Bogdan: Modelul nostru de business este descentralizat și are focus pe roluri, nu pe structuri. Iar asta e ceva unic, în acest moment, în industrie: Maker Studio nu foloseşte procesele şi rolurile tradiţionale dintr-o agenţie, nu are deloc Art, Copy, director de Creaţie. Are, în schimb, un collective de peste 100 de tineri. Ei sunt creativii și strategii noștri, cei ce generează idei, insights, trenduri pentru campaniile agenției. Este un proces de lucru bazat exclusiv pe co-creare, agil şi eficient.
Noi i-am numit pe tinerii noștri creatori: Makeri.
De ce ar trebui să lucrezi alături de un Maker
Patricia: De ce este foarte cool să fii Maker? Ai o grămadă de beneficii care nu te restricționează din niciun punct de vedere. Limita-i la cer și locul în care alegi să lucrezi este stric decizia ta, Adică ai ghicit bine – nu mergi la birou. Acum, nu vorbesc de program remote în care mergi o zi pe săptămână la birou, nu. Nu mergi deloc. Lucrezi de oriunde, oricând. Destul de cool, nu?
Ce face un Maker?
Povestea începe cu un brief. Makerii noștri îl primesc de la client, bineînțeles modelat de oamenii cu perspectivă de agenție ca să fie cât mai pe înțelesul tuturor. Apoi ei trebuie să dea cât mai multe idei de short video content pe brief-ul respectiv. Este așa ușor cum sună, da.
Cred că avantajul este că noi, tinerii, oricum trăim și respirăm Social Media. Știm care sunt trendurile de pe TikTok. Putem să ne dăm seama imediat ce prinde și avem capacitatea de a modela un trend sau un sound specific pe brief-ul primit. Intuiția nu ne-a înșelat și chiar așa s-a întâmplat. Am rulat deja primele campanii by Maker Studio: Philadelphia Pancakes și Pizza cu Oreo.
Philadelphia Pancakes & Andreea Corb
Pizza cu Oreo & Sorana Maria
Pizza cu Oreo & Antonio Luca
Bogdan: Ce e tare la proiectele descrise de Patricia, e că ambele au beneficiat de modelul de lucru Maker în două feluri distincte. În primul rând, cele două branduri au primit idei de campanie direct de la consumatorii lor direcți, fără vreun filtru sau bias de agenție. Ideile au avut un plus de valoare și din perspectiva faptului că Makerii noștri includ experiențele personale în propunerile lor. Secundar, deși propunerile au ajuns la clienți mai târziu în comparaţie cu fluxul uzual de lucru în Advertising, ei au primit o soluție de comunicare validată de multiplele componente de evaluare ale procesului Maker. Acesta include: evaluatori, curatori, consultanți de content și testare biometrică. În ambele instanțe, propunerile au fost aprobate cu un feedback minimal din partea clienților.
Patricia: Deci, practic, ce face un Maker? Se asigură că are un loc confortabil de unde să lucreze. Apoi citește brief-ul cu atenție și începe să dea idei de short video content. Trebuie să fie liniștit, nu există idei greșite, fiindcă ele vor fi ulterior filtrate de un colectiv de curatori. Ei sunt oameni cu expertiză de agenție care vor alege cele mai bune idei. Da, Makerii sunt plătiți la idee. Da, ideea câștigătoare primește și un bonus.
Ca Maker ai libertate totală în procesul de lucru.
Patricia: Cât de tare este să lucrezi de unde vrei, când vrei, la orice oră vrei. Iar munca ta să însemne a căuta sound-uri pe TikTok care se potrivesc conceptului și să adaptezi trenduri pe brief? A D O R.
Să revenim la propoziția de început. Haters gonna hate – că da, o să auzi oameni care o să zică: „E, atât? N-are cum”, Makers gonna make – și mai sunt și plătiți. Practic, spus pe vechi, ca Maker vezi câinii cum se plimbă cu covrigii în coadă.
Bogdan: Ce e și mai tare la Makerii noștri e că toți sunt GenZ, deci parte dintr-o generație-paradox (așa o văd eu, din perspectivă millennialistă). Are această dualitate a deconectării conectate. Pe de o parte, a crescut în perioada destul de dificilă a ultimilor 3-4 ani, iar izolarea prelungită a pandemiei i-a făcut să perceapă relațiile și conexiunile într-un mod complet diferit de generațiile anterioare.
TikTok și alte platforme i-au ajutat să creeze și să se exprime, contentul este limbajul lor. Altfel spus, e prima generație ce a reușit să democratizeze în totalitate creația și producția video, două procese considerate până acum elitiste. În plus, nu au biasurile specifice industriei de comunicare. Vin cu o înţelegere naturală a ceea ce e autentic şi reprezentativ pentru generația lor. Asta este un diferențiator important pentru noi într-un context de industrie în care multe campanii de brand sunt percepute de consumatorii tineri ca neautentice. La Maker Studio încurajăm perspectiva lor nefiltrată, autentică și câââât mai creativă.